Villkor

Hem / Villkor

Villkor

Köpvillkor för telegrambolaget.se
(De punkter som markeras med en asterisk (*) är krav från kortbolagen Visa och Mastercard).

* 1. Företagsinformation
För köp som sker på denna webbplats ansvarar Telegrambolaget i Karlstad, med organisationsnummer 559206-2680 och adress Kyrkogårdsallén 4, 654 66 Karlstad. För information om hur vi hanterar personuppgifter enligt GDPR se nedan.

2. Priser
Alla priser anges i svenska kronor och innehåller mervärdesskatt och övriga avgifter. Totalkostnaden för köpet kommer att framkomma tydligt innan slutlig beställning och kommer att inkludera samtliga kostnader förenade med köpet, inklusive eventuella porto- och fraktkostnader.

*3. Leverans
Vanligtvis kommer varan skickas från oss senast 4 arbetsdagar efter att ordern mottagits. Kondoleanser skickas/lämnas så de finns begravningsbyrå/kyrka/anhörig dagen innan begravningen.

4. Frakt
Vi skickar din vara med Postnord. Kostnader förenade med frakten anges i samband med köpet.

5. Avbeställning
Om du önskar att avbeställa en vara: Telegram har inte någon ångerrätt då detta anses vara en produkt med personlig prägel samt att den specialgörs enligt beställarens önskemål.

6. Reklamation
Om det föreligger ett fel på varan, bör du inom skälig tid efter att du upptäckt det, meddela oss antingen via e-post, kundservice@telegrambolaget.se eller telefon 054-220 91 20 om felet. Vi kommer då att informera dig om hur du går vidare (reglerna kring reklamation finns i Konsumentköplagen).

*7. Ångerrätt och returer
Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du som köpare har mottagit varan, enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Om du vill ångra köpet och returnerar varan i väsentligt oförändrat skick får du tillbaka köpesumman för varan, inklusive fraktkostnader. (Telegram har ingen ångerrätt då det är en specialtillverkad vara).

8. Betalning

Vi kräver betalning för varan från den tidpunkt den skickas från oss.

9. Kortinformation
När du handlar hos oss behandlas betalningen av Stripe som är en internationell säker elektronisk betallösning för e-handel. Kortinformation skickas alltid krypterat med hjälp av SSL/TLS. All kortinformation lagras i enlighet med kortnätverkens regelverk kring PCI DSS, Level 1.1

Underleverantörer
Vi använder följande underleverantörer för att bedriva vår verksamhet.

Leverantör Tjänst Ändamål
One.com E-post Vi använder One.com för hantering av supportärenden. 
De personuppgifter som du skickar till oss 
genom e-post skickas därför genom 
One.com. Vi lagrar e-post i 1 år.
Stripe
















Bahnhof
Betaltjänst















Internet
leverantör
Vi använder Stipe för hantering av betalningar, 
återbetalningar och vid betalningsrelaterade 
supportfrågor. De uppgifter som du anger 
vid beställning och betalning: namn, 
kortuppgifter, personnummer, telefonnummer, 
e-postadress och adress skickas krypterade vidare till 
Stripe.









All vår datatrafik går genom Bahnhof
internet tjänst.

Gdpr

Policy för personuppgiftshantering

Innehållsförteckning

1     Inledning och syfte.

2     Tillämpning och revidering.

3     Organisation och ansvar

4     Begrepp och förkortningar

5     Personuppgiftsbehandling. 

1     Inledning och syfte

Syftet med denna policy är att säkerställa att Telegrambolaget i Karlstad hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR).  Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data.

Denna policy är förankrad hos alla våra medarbetare.

2      Tillämpning och revidering

Joakim Vennerström, nedan kallad grundaren, ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy.

Policyn ska fastställas av bolaget minst en gång per år och uppdateras vid behov.

Grundaren är ansvarig för att hålla i processen kring årlig uppdatering av policyn till följd av nya och förändrade regelverk.

Denna policy är tillämplig för företagets medarbetare samt uppdragstagare som berörs av vår verksamhet.

3     Organisation och ansvar

Grundaren har det övergripande ansvaret för innehållet i denna policy samt att den implementeras och efterlevs av verksamheten. Grundaren får delegera ansvaret och implementationen till lämplig person på företaget.

Alla medarbetare ansvarar för att de agerar i enlighet med denna policy och vad den vill säkerställa.

4     Begrepp och förkortningar


Begrepp

Betydelse

Personuppgift
En personuppgift är all slags information 
som direkt eller indirekt kan hänföras till 
en fysisk person som är i livet.

Registrerad
Den som en personuppgift avser, 
det vill säga den fysiska person som direkt 
eller indirekt kan identifieras genom 
personuppgifterna i ett register.

Personuppgiftsbehandling
En åtgärd eller kombination av åtgärder 
beträffande personuppgifter – oberoende av 
om de utförs automatiserat eller ej – 
såsom insamling, registrering, 
organisering och strukturering.

5     Personuppgiftsbehandling

Varje personuppgiftsbehandling ska ske enligt följande principer:

  • Laglighet
    • Ändamålsbegränsning
    • Uppgiftsminimering
    • Korrekthet
    • Lagringsminimering
    • Integritet och konfidentialitet
  • Våra uppgiftsbehandlingar dokumenteras löpande i Behandlingsregistret
  • Uppföljning och utvärdering av vår hantering av personuppgifter ska ske minst årligen
  • Eventuella incidenter rörande personuppgifter som vi behandlar ska utan dröjsmål rapporteras till Joakim Vennerström. Han ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 72 timmar anmäla incidenten till Datainspektionen samt i övrigt vidta nödvändiga åtgärder med anledning av incidenten.
  • Våra krav på att personuppgifter hanteras enligt GDPR ska alltid säkerställas vid upphandling och utveckling av IT-lösningar och tjänster, och ska vara en del i kravspecifikationen och eventuella avtal.

Reviderad 2022-12-01